28. říjen 2007 | 12.07 |
Chcete si článek přečíst?
Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Jak vypnout blokování reklamy?
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Slovní famfrpál, jak ho hrají studenti bradavické Školy čar a kouzel, má vcelku jednoduchá pravidla.
1. Určete si pořadí hráčů, ve kterém budete hrát (hra jde stále dokolečka), a pohádejte se, kdo začne. Nebo můžete losovat.
2. Začínající hráč vyhodí camrál, to znamená, že řekne libovolné použitelné slovo. Musí ale mít nejmíň pět písmen (to slovo, ne hráč).
3. Hráč, který hraje po něm, musí říct jiné slovo, které bude začínat na poslední tři písmena slova předchozího. Toto i všechna další slova od tého chvíle musí být nejméně čtyřpísmenná.
př.: Hráč P: "lektvar" > hráč "varovat"
4. Když se stane, že hráč nedokáže najít žádné slovo, které začíná na poslední tři písmena předchozího, znamená to, že ho trefil potlouk. Naopak hráč, který takové těžké slovo zadal, získává za tento gól 10 bodů.
př.: Hráč A vyhazuje camrál: "bolesal" > hráč B: "salát" > hráč C: "látka" > hráč D: "nevim nic na tka-" > hráč C: "tkanička" = hráč D je zasažen potloukem a hráč C získává 10 bodů za gól. Pokračuje hráč D vyhozením nového camrálu.
5. Ovšem pozor! Hráč musí sám znát slovo, které se na to jeho dá použít, jinak je on zasažen potloukem místo toho, kdo měl pokračovat a žádný gól se nepočítá! Po gólu vyhazuje hráč, který dostal potloukem, a jeho slovo musí mít nejmíň pět písmen.
př.: Hráč X: "kolej" > hráč Y: "lejno" > hráč Z: "nevim nic na jno-" > hráč Y: "hm, já taky ne" = hráč Y nevěděl nic na své vlastní slovo, proto je sám zasažen potloukem, body nikdo nezískává. Hráč Z pokračuje novým vyhozením camrálu.
6. Koho potlouk trefil třikrát, musí být odvezen na ošetřovnu a dál nehraje. Nové kolo pak místo něj začíná další hráč na řadě.
7. Nastane-li situace, že někdo dá takové slovo, na které nikdo kromě něj samotného nezná vhodné navazující slovo, znamená to, že chytil zlatonku a získává za každého hráče 10 bodů. Počítají se všichni hráči - i ti, kteří v průběhu hry vypadli. Hra získáním zlatonky končí.
př.: Hráč E: "macek" > hráč F: "nevim na cek-" > hráč E si chce ověřit, jestli ví někdo jiný, a protože nikdo jiný nic na cek- neví, hráč E prozradí "ceknout" a získá tím zlatonku. Celkem na začátku hrálo 6 hráčů, proto získal 6x 10 bodů a hra končí.
(Taktická poznámka: nesnažte se získat zlatonku, pokud má někdo jiný tolik bodů, že vám na něj body za zlatonku nestačí!)
Hra končí, jakmile a) někdo získá zlatonku nebo b) všichni hráči už jsou na ošetřovně a zůstal jeden poslední nebo c) hráče po večerce načapá Filch.
Vítězí hráč, který má ze všech hráčů zbylých ve hře nejvíc bodů (ti, kteří jsou na ošetřovně kvůli třem zásahům potlouku, se nepočítají).
Slova, se kterými se hraje::
- Podstatná jména v 1. pádě jednotného i množného čísla a slovesa v infinitivu a rozkazovacím způsobu, příslovce, předložky a částice (např.: hřiště, koupit, polij, snadno, přes, vida, ale NE: hřištím, červenému, hezkých, koupili, polívám).
- Nehraje se s přídavnými jmény, zájmeny, číslovkami a citoslovci (např.: červený, naše, patnáct, hurá).
- Musí mít nejméně čtyři písmena (první slovo po gólu nejmíň pět).
- Hráči se předem domluví, jestli chtějí brát ohled jednak na čárky a jednak na háčky (tj. jestli je např. na slovo koláč hledáme takové, které začíná a) pouze na láč-, b) na láč- i lač- nebo c) láč-, lač-, lác- i lac-).
- Tvrdé a měkké y/i se rozlišuje.
- Domluvte se, jestli je CH jedno písmeno nebo dvě (zda na slovo moucha hledáme slovo na cha- nebo ucha-).
- Podle domluvy je nebo není možno použít i vlastní jména (osob, zemí, měst apod.), tj. která se píšou s velkým písmenem na začátku.
- Pokud se neshodnete, zda určité slovo existuje nebo ne, můžete a) hlasovat, b) zeptat se profesora Snapea c) poprat se (použití zakázané kletby se trestá vyloučením ze hry a pobytem v Azkabanu - nedoporučuji!)
Zpět na hlavní stranu blogu